اسکرول بار

اسکرول بار

تبلیغات

اولین اتومبیل را چه کسی اختراع کرد؟

اولین اتومبیل را چه کسی اختراع کرد؟

 

اولین اتومبیل را چه کسی اختراع کرد؟

تعیین قطعی این موضوع که اولین بار چه کسی ماشین بنزینی را اختراع کرد ، مشکل است. ولی تا آنجائی که می دانیم شخصی آلمانی به نام «گوتلیب دیملر» اولین اتومبیل بنزینی را در سال 1887 ساخت.

تاریخچه اتومبیل ها

اتومبیل وسیله ای است که در عصر حاضر زندگی بشر را دچار دگرگونی کرده و نزد همه شناخته شده است، ابداع اتومبیل به شخص خاصی بر نمی گردد بلکه به مرور زمان این وسیله دچار دگرگونی شده تا تبدیل به شکل و تجهیزات امروزی گردیده است . در سال 1600 سیمون ستوین هلندی یک ارابه بدون اسب ساخت که نیری خود را از بادبانهایش می گرفت که توانایی حمل 28 نفر را داشت و مسافت 68  کیلو متری را در 2  ساعت می پیمود . در سال 1840  ارابه ای در فرانسه اختراع شد که با نیروی فنر های بزرگی شبیه فنر ساعت حرکت میکرد که به خاطر داشتن سرعت زیاد همان روز آزمایش متوقف شد.

اتومبیلهای اولیه شبیه درشکه بودند که با نیروی موتورهای بخار به حرکت در می آمدند. این وسیله ها دارای دو چرخ در عقب و یک چرخ در جلو بودند .

شروع صنایع اتومبیل سازی با اختراع موتور احتراقی در سال 1860  میلادی به وسیله یک نفر بلژیکی به نام اتی ین لونوار آغاز گردید و بعد از آن با پی بردن به نیروی موتور احتراقی روند تکاملی در این صنعت با سرعت بسیار زیادی ادامه یافت . در سال 1874  میلادی شخصی به نام زیگفرید مارکوس در شهر وین موتور چهار سیلندری ساخته و بر روی یک گاری کوچک نصب کرد ، این وسیله نقلیه با نیروی بخار کار می کرد.

 

زیگفرید مارکوس و اولین اتومبیل ساخته شده توسط وی

 

رفته رفته این موتورها پیشرفت کردند تا زمانی که در سال 1876 میلادی بوسیله یک نفر مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ، نمونه بارز و عملی موتور احتراق داخلی با موفقیت ساخته شد. و از این زمان موتورهای امروزی با سیکل اتو شکل گرفتند. در این سیستم عمل تراکم سوخت بر خلاف موتور برون سوز ) موتور بخار ) قبل از شروع احتراق، در داخل سیلندر انجام می گرفت و راندمان بسیار زیادی نسبت به موتور های برون سوز داشت .

 

نیکلاس اتو

 

اشخاص بزرگی در این صنعت فعالیت کردند از آن جمله افراد می توان بزرگانی چون گات لیب دایملر و کارل بنز را نام برد . دایملر که در سال 1834  در آلمان متولد شد، ابتدا برای اتو کار میکرد ولی در سال 1882  از او جدا و در شهر اشتوتگارد کارگاهی برای خود دایر کرد و بعد از مدتی با شخصی به نام ویلهِلم مای باخ که وی نیز از اتو تجربه آموزی کرده بود شریک شد. آنها بعد از یک سال اولین موتور خود را عرضه کردند. این موتور سبک و با سرعت باﻻ در حدود دور 900  دور در دقیقه که برای موتور های آن زمان که حد اکثر 200  دور در دقیقه دوران میکردند شاهکاری به حساب می آمد. موتور دایملر به مرور از موتور تک سیلندر به موتور 2  سیلندر وی شکل تغییر شکل داد که مجهز به کاربراتور بود. طراحی این کاربراتور توسط مای باخ انجام شد. دایملر مهندس ماجراجو و خلاقی بود که سیستم جرقه زنی جالبی را برای موتورهای خود طراحی کرد این سیستم که به سیستم لوله داغ معروف بود جرقه را توسط یک لوله پلاتینی که در باﻻی سیلندر قرار داشت و انتهای دیگرش توسط شعله سرخ نگه داشته می شد تولید می کرد.

 

گات لیب دایملر

 

دایملر (نفر سمت چپی ) سوار بر اولین اتومبیل خود که با موتور عمودی خود 5/1 اسب بخار قدرت داشت.

 

و اما بنز نیز یک مهندس متبحر آلمانی و ده سال از دایملر کوچکتر بود . او برای سیستم جرقه زنی موتور خود از الکتریسیته استفاده کرد. او تصمیم گرفت خود یک وسیله نقلیه موتوری بسازد، لذا موتور 4  سیلندری طراحی و آن را روی یک وسیله نقلیه سه چرخ قرار داد. این موتور از موتور دایملر سنگینتر و نصف سرعت آن را داشت. دو اثر از این موتور ها همچنان در موتور های امروزی استفاده می شود که عبارتند از سوپاپهای قارچی شکل و سیستم خنک کاری با آب البته سیستم خنک کاری دایملر از نوع ترموسیفون ( در این سیستم به آب حرکت چرخشی اجباری داده نمی شود بلکه مخزن آبی در سطح باﻻتر از موتور قرار دارد و آب گرم به علت سبک شدن به سمت باﻻ وآب سرد به دلیل سنگین شدن به سمت پایین حرکت می کند) بود.

 

کارل بنز پدر صنعت اتومبیل

 اولین خودرو با موتور تک سیلندر ساخته شده توسط کارل بنز

موتور یک سیلندر با 75/0 اسب بخار قدرت که توسط بنز ساخته شد

 

یکی دیگر از اشخاصی که در تکامل این صنعت قدمهایی را برداشته می توان لواسور را نام برد زیرا او توانست برای اولین بار کلاچ و گیربکس را در خودروهایی به کار ببرد که تا آن زمان از تسمه و چرخ تسمه برای انتقال قدرت استفاده می کردند . همچنین او اولین کسی بود که از سیستم موتور جلو و انتقال قدرت در چرخهای عقب استفاده کرد . اختراعات و کارهای او بعد از فوتش به سال 1897  میلادی بیشتر آشکار شد. از دیگر کارهای او می توان تغییر موتورها از حالت وی شکل به موتورهای ردیفی را نام برد. بعد از آن مهندسان مختلف سعی کردند تا با افزایش تعداد سیلندر ها قدرت موتور را افزایش دهند .

با رشد روز افزون خودروها همچنان افراد بسیار ی حمل و نقل با درشکه و چهار پایان را بهتر از خودروها می دانستند به همین دلیل تردد خودروها در بعضی از مناطق تا سالهای زیادی ممنوع شد و موجب عقب افتادگی این مناطق از تکنولوژی خودرو سازی شد . یکی از این مناطق کشور انگلستان بود که تا سال 1896  حرکت اتومبیل در جاده ها ممنوع بود .

در آن زمان به دارندگان خودرو ها به دیده تحقیر می نگریستند و به همین دلیل قانونی در سال 1865  میلادی تصویب شد تا حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای آن زمان را تا 6  کیلومتر بر ساعت محدود کند . از دیگر قوانین آن زمان که اجباری نیز بود دارندگان خودروها را مجبور می کرد تا پشت سر یک نفر که پرچم قرمزی به دست داشت با فاصله 60  یاردی 55 (متر) حرکت کنند. این قانون که به قانون پرچم سرخ معروف بود تا سال 1875  وجود داشت و بعد از آن به مدت 18 سال دیگر رانندگان را مجبور می کرد تا پشت سر یک نفر پرچم به دست با فاصله 20  یاردی (18متر ) حرکت کنند این شخص پرچم به دست مجبور بود تا به ارابه و گاری های اسب دار که در بین راه نیاز به کمک داشتند بشتابد .

این قانون تا سالها ادامه یافت تا اینکه در سال 1896  میلادی با اجازه حذف نفر پیاده پرچم به دست، رانندگان توانستند با سرعت حیرت انگیز برای آن زمان یعنی 18 کیلو متر بر ساعت از لندن تا برایتون را طی کنند که باعث خوشحالی و جشن گرفتن مردم به این مناسبت شد .

 

قانون پرچم سرخ و شخصی که می بایست جلوتر از خودرو با یک پرچم قرمز حرکت می کرد

 

پیشرفت ها در این صنعت روز به روز افزایش یافت و هر کس چیزی تازه وارد این صنعت کرد ، مثلا لنچستر یک انگلیسی بود که در سال 1897  توانست از گیربکس سیاره ای با شفت محرک به جای زنجیر محرک استفاده کند به علاوه او چرخ دنده حلزونی و محور زنده در عقب، میل لنگ متعادل ، سیستم روغنکاری تحت فشار به جای روغنکاری قطره ای یا پاششی را در لیست اختراعات خود به ثبت برساند او همچنین روش باز و بسته شدن سوپاپها را که تا آن زمان به دلیل پایین رفتن پیستون در زمان مکش باز می شد تغییر داد و یک اتصال مکانیکی جدا برای باز شدن سوپاپها طراحی کرد .

رنو نیز با طرح قفل گاردان ضریب را در خط انتقال قدرت به طور چشمگیری بهبود بخشید و باعث کاهش صدای بسیار زیاد آن شد تایر بادی در سال 1845  میلادی توسط یک انگلیسی بنام روبرت ویلیام تامسون اختراع گردید و تا 43  سال به صورت اولیه کاربرد داشت تا اینکه یک نفر انگلیسی به نام جان بوید دانلپ تایر جدیدی را به ثبت رساند ، بعدها دو نفر به نامهای چارلز ولچ انگلیسی و ویلیام بارت لت آمریکایی طرح تایرها را اصلاح کردند و روش قرار گیری تایر در داخل رینگ را به ثبت رساندند .

 

جان بوید دانلپ

 

  

 

تایر بادی و چگونگی اتصال آن بر روی اتومبیل

 

نصب تایر بادی در چرخ اتومبیل توسط ادوارد میشلن فرانسوی انجام گرفت او تایرهایی ساخت که در مسابقات اتومبیل رانی  ( پاریس – بردو) در سال 1895  به کار رفت ، فرانسه مهد پیشرفت تکنولوژی تایرها بود .

لنچستر در سال 1902  اولین ترمز دیسکی را به ثبت رساند تا راهی برای بر طرف کردن ترمزهای نا کار آمد آن زمان باز کند ولی50  سال طول کشید تا اولین ترمز دیسکی به طور کامل در خودرو به کار رود . در سال 1903  مرسدس نیز اولین سیستم ترمز لنت های آسبست توسط فردی به نام هربرت فرود مشهور به فرودو در سال 1908  در شهر برایتون ساخته شد . چند تن از مهندسین اروپایی سیستم ترمز در چرخ جلو را ارائه دادند که قبل از سال 1920  بطور وسیع مورد استفاده قرار گرفت .

در ابتدا اتومبیلها چراغ نفتی در جلو خود حمل می کردند تا مسیر جاده در تاریکی قابل رویت گردد. در سال 1900  چراغهای استیلینی به همین منظور جای چراغهای نفتی و روغنی را گرفت این چراغها نور سفیدی تولید می کردند ولی چراغهای کثیف و پر دردسری بودند . عصر ﻻمپ های الکتریکی خودرو نیز از سال 1940  آغاز شد البته ﻻمپ الکتریکی سالها قبل اختراع شده بود ولی در خودرو ها استفاده نمی شد .

 

چراغ های جلو روغنی برای روشنایی مسیر حرکت

چراغ راهنمای اتومبیل های اولیه

 

مسابقات اتومبیل رانی بیشترین تاثیر را در رشد تکنولوژی اتومبیل و تجهیز شدن آنها داشت از جمله این تجهیزات می توان سیستم ترمز ، تایرها ، سوخت خودرو ، تعلیق ، طراحی شاسی ، موتورها و چراغ را نام برد . دایملر یکی از افرادی بودکه در عرصه مسابقات اتومبیلهای زیادی ساخت او در سال 1901 سفارش یک اتومبیل مجهز برای مسابقات را گرفت که بسیار مورد توجه خریداران واقع شد . در همین سالها دایملر نام شرکت معتبر خود را از دایملر به مرسدس که نام دخترش بود تغییر داد . ﻻزم به ذکر است که اتومبیل در آلمان متولد شد ودر فرانسه رشد یافت ولی در کشورهای انگلیس و آمریکا پیگیری بیشتری نسبت به آن به عمل آمد . در سال 1911 کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور نصب کرد این کار باعث معمول شدن استفاده خانم ها از اتومبیل شد.

 

برف پاک کن خودروها که در ابتدا دستی بود جای جای خود را به نوع خلائی داد و در سال 1922 اولین برف پاک کن الکتریکی روی اتومبیل نصب شد .

موتور برف پاک کن الکتریکی

 

برف پاک کن نوع خلائی

در سال 1914 صندلی قابل تنظیم اختراع شد .

 

در سال 1917 بعضی از اتومبیل های مسقف مجهز به بخاری شدند .

چراغ دنده عقب اتوماتیک در سال 1921  استفاده شد .

 

در سال 1922نشانگر الکتریکی سوخت باک ساخته شد .

در سال 1925 باﻻ بر شیشه های جانبی ساخته شد .

به علت تصادفات زیاد در سال 1925  از سپر ضربه گیر استفاده شد .

در سال 1920  ترمز هیدرولیکی توسط ملکم ﻻک هید امریکایی عرضه شد .

در سال 1922 سیستم تعلیق مستقل جلو توسط شرکت ﻻنچیا در خط تولید قرار گرفت و در آن از کمک فنر هیدرولیکی استفاده شد . با پیشرفت علم هوانوردی از سال 1930  علم آیرودینامیک از هواپیما به خودرو ها منتقل شد که تاثیر فراوانی در بازده، آرامش، سرعت، ثبات و پایداری، خنک کاری موتور و... داشت .

اتاق اتومبیلها از حالت قوطی شکل به طرحهای منحنی مبدل گردید . در همین سالها صندوق عقب نیز به اتومبیل اضافه شد .

 

از دیگر تحوﻻت تایرها می توان به آجدار کردن آنها در سال 1930  و بدون تیوب ( تیوب لِس) کردن تایر ها در سال 1948  که این تایر ها مشکل پنچر شدن را حل نمود . در سال 1920  دوده وارد صنعت ساخت ﻻستیک شد و باعث افزایش دوام ﻻستیک ها شد و رنگ آنها از خاکستری به مشکی مبدل نمود در سال 1953  ﻻستیک رادیال ساخته شد .

 

  

بوق های اولیه

 

اتومبیل ابتکاری گاز سوز که با گاز خانگی کار میکرد

اولین اتومبیل مسقف

 

تایر تیوب لِس

 

اولین خط تولید اتومبیل توسط شخصی به نام هنری فورد در سال 1908 راه اندازی شد، که تولید اتومبیل فورد مدل T را از سال 1908 تا 1927 در دستور کار داشت، که بالغ بر 15 میلیون از این مدل خودرو تولید و روانه بازار نمود.

 

هنری فورد

 

 هنری فورد و همسرشان

فورد مدل T

 

و اما اولین اتول در ایران

اتومبیل برای اولین بار در سال 1900  میلادی 1270 (هجری شمسی) توسط مظفر الدین شاه قاجار وارد ایران شد . او در یکی از سفرهای خود به اروپا 2  دستگاه اتومبیل رنو مدل 1890 خریداری و با خود به ایران آورد تا سر آغازی شود برای تاریخچه اتومبیل در ایران .

 

مظفر الدین شاه قاجار سوار بر اولین اتومبیل خود در ایران البته او رانندگی نمی دانست و فقط در پشت این خودرو نشسته تا عکسی را به یادگار بگذارد .

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

3 نظر

Norman  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۳:۱۶:۲۵

Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It will always be useful to read through content from other authors and practice something from other web sites.

Alba  ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۵:۳۶:۰۲

Greetings from Florida! I'm bored to tears at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you present here and can't wait to take a look when I get home. I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, good site!

Niki  ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۵:۱۲:۰۰

That is a great tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very precise info… Thank you for sharing this one. A must read article!